Så stärks ditt content av en tydlig call to action (CTA)

Vad vill vi att läsaren ska göra när de tagit del av den här texten? Det är en nyckelfråga för alla som skriver innehåll för digitala medier. Och ett viktigt verktyg för att locka mottagaren att ta nästa steg är en så kallad call to action, eller CTA som det brukar förkortas. En CTA är helt enkelt en uppmaning att göra något. Kanske vill du att läsaren ska prenumerera på ditt nyhetsbrev, beställa din produkt eller läsa mer om en tjänst du erbjuder.

En CTA kan se ut på många olika sätt. En del utformas till exempel som en knapp som går att klicka på. Men det nästan alla textbaserade CTA:er har gemensamt är att de länkar till en webbadress. Och här vill vi komma med ett enkelt men ack så effektivt tips:

Formulera CTA:n så att det framgår EXAKT vad den länkar till.

Att skriva en tydlig och specifik CTA har flera fördelar, men i det här inlägget ska vi fokusera på de två viktigaste.

En specifik CTA ger bättre sökmotoroptimering (SEO)

Vi stöter ofta på välskrivna texter där skribenten på ett spännande sätt lyfter fram något intressant om ett visst företag – men avslutar med en korthuggen CTA av typen:

Läs mer
eller
Lär dig mer.

Då har man missat en möjlighet att sökmotoroptimera texten genom att lägga in nyckelord som förbättrar de länkade sidornas synlighet. Vi ger alltid rådet att ändra ospecifika CTA:er till något i stil med:

Läs mer om hur du sparar pengar med produkten X
eller
Lär dig mer om företaget Y:s hållbarhetspolicy.

Specifika CTA:er ökar tillgängligheten

Digital tillgänglighet handlar om att personer med funktionsvariation ska kunna ta del av information på nätet. En viktig aspekt av det är att se till att allt digitalt innehåll fungerar ihop med olika datorhjälpmedel. För en person med synnedsättning kan det till exempel röra sig om en skärmläsare som omvandlar text till ljud.

Skärmläsare brukar fungera bra för textbaserat innehåll. Men med en otydlig CTA som ”Upptäck mer” blir det genast svårare för användaren att veta vart länken leder och exakt vad man kan upptäcka om man klickar på den. Och finns det många liknande CTA:er på samma sida blir det snart så förvirrande att det knappt går att navigera på sidan längre.

En specifikare CTA kan därför göra innehållet betydligt tillgängligare – och därmed värdefullare.


Om du vill få hjälp med att uppdatera eller arbeta om ditt digitala innehåll på engelska eller svenska (inklusive CTA:er), är du alltid välkommen att kontakta oss på info@svengard.se. Läs mer om alla våra skrivtjänster i den här översikten.

PS. Lade du märke till vår CTA?

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *